התכנית לחדשנות חינוכית - חולון ברוח הייטק-היי סן דייגו

הייטק היי סן דייגו

רשת בתי הספר הייטק היי (HTH) בסן דייגו הוקמה בשנת 2000 על ידי בעלי עסקים בעיר בראשות גארי ג'יקובס, במטרה לפתח לומדים מתאימים למאה ה-21, לומדים ערכיים בעלי יכולות תכנון, יצירתיות, עבודה בצוות וטיפול בידע. הרשת זכתה להיכלל כאחד משלוש רשתות בתי הספר המובילות בארצות הברית בתחרות שערך ברק אובמה ב-2012. בית הספר במודל הייטק היי מצליח להביא 100% מבוגריו ללימודים בקולג' בחתך סוציואקונומי מגוון כך שכ-50% מבוגריו הם דור ראשון במשפחה שמגיעים לקולג'.

שיטת הלמידה בהייטק היי היא שיטת ה-PBL – Project Based Learning המבוססת על מספר עקרונות: עיצוב תוכניות לימוד על-ידי המורה בשיתופי פעולה עם מורים אחרים, הפיכת חומר הלימוד לרלוונטי לתלמיד ולקהילה בה הוא חי, בניית מהלך פדגוגי תוך עבודת צוות, לקראת בניית תוצר משמעותי ובר יישום,שמוצג תהליך הלמידה מדגיש שימוש במיומנויות המאה ה-21 ובעיקר טיפול בידע וחקר המבוסס על שימוש בטכנולוגיה ותקשוב.
החל משנת 2007 מתקיימות משלחות של אנשי חינוך ישראלים לסן דייגו. , חלק מאנשי החינוך שנסעו החלו ליישם במסגרות שונות בארץ עקרונות של השיטה.תוך שמירה על קשר עם קהילת ידידי הייטק היי ישראל. חולון היא הראשונה שהחליטה ליישם את הרעיונות ברמה עירונית.



מסן-דייגו לחולון


בשנת -2011 הוחלט על ידי מנכ"לית משרד החינוך בשיתוף עם עיריית חולון והמכון לחינוך דמוקרטי להקים בחולון בית ספר חדש ברוח היי טק היי, לצד מהלך עירוני רחב היקף אשר יטמיע עקרונות של שיטת ה - PBL בכלל בתי הספר העל יסודיים בעיר.
בית הספר החדש פועל במודל דומה מאוד למודל האמריקאי המצליח. במקביל נסעו כל מנהלי בתי הספר העל יסודיים של העיר לבקר בסן דייגו ועם חזרתם , בליווי תכנית הדרכה מקצועית, החלו להטמיע למידה מבוססת פרויקטים בחטיבות הביניים ובתיכונים בהיקף נרחב.
תוצאות הערכת התוכנית מלמדות שהמורים והתלמידים בתכנית מעוניינים להרחיב ולהעמיק בלמידה זאת, המקנה מיומנויות של טיפול בידע (איסוף, מיון, בררה, ביקורתיות, יצירה והצגה) ומעודדת הכלה, שיתופי פעולה ולמידה מעמיקה.




מהפכה פדגוגית בחולון, שמשפיעה על כל ישראל

"התכנית לחדשנות חינוכית חולון" מתפתחת, מעמיקה ומתרחבת בתוך בתי הספר, בקהילה ובגילאים השונים. בשנים הקרובות תצמח התכנית לבחינות הבגרות, תכשיר מנטורים (מדריכים בית ספריים) שירחיבו את התכנית לכ-30 מורים בכל בית ספר, תקשר את הפרויקטים בצורה מובנית למוסדות התרבות העירוניים ותקים מוזיאון ארצי לפרויקטים שיהווה מרכז חדשנות חינוכית ארצי.
משנת 2015 תפעל התכנית בצורה עצמאית על ידי הרשות המקומית, ללא קרנות והדרכת גופים חיצוניים. המרכז לחדשנות חינוכית ימשיך לפעול כמנוע להתחדשות מתמידה בסיוע השותפים.
ברמה הארצית מהווה התכנית לחדשנות חינוכית חולון ברוח HTH מוקד ללמידה. בכל שנה נערכים עשרות סיורי למידה בבתי הספר והחל מהשנה הבאה יעברו בתי ספר ורשויות מקומיות הכשרות במסגרת המרכז לחדשנות חינוכית חולון, אשר יפעל בצמוד לבית הספר החדש ויהווה גם מוזיאון ארצי לפרויקטים. בנוסף, משנת 2013-2014 ייכנסו שתי רשויות נוספות ליישום למידה מבוססת פרויקטים ברוח התכנית ויחל הפיילוט לבגרות בלמידה מבוססת פרויקטים. בשנים 2014-2015 תהפוך התכנית לתכנית ארצית בתמיכת משרד החינוך בכ-50 חטיבות ביניים ברחבי הארץ. התכנית החולונית, ששמה במרכזה שינוי פדגוגי עמוק המוביל לשינוי תרבותי-ערכי בתוך בתי הספר ובקשר בין בתי הספר והקהילה, תהווה דוגמא חיה לשינויים הפדגוגיים הנדרשים למערכת בחינוך הישראלית בפתח המאה ה-21. התכנית לחדשנות חינוכית חולון תהווה דוגמא ומודל ארצי הן בהיבט הפדגוגי של הכנסת למידה מבוססת פרויקטים לבתי הספר והן ברמה העירונית של רשות מקומית הלוקחת אחריות ומובילה שינוי עמוק וגורף בכל בתי הספר שבתחומה.






טוחן מדיה - בניית אתרים